سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دستور تهیه چند مدل شیرینی خاص و محبوب

با توجه به اینکه داریم به عید نزدیک میشیم و به دنبال پذیرایی عالی از مهمان ها هستیم من امروز تصمصم گرفتم این چند نوع شیرینی محبوب و خوشمزه رو بهتون آموزش بدم که میتونه توی پذیرایی هر چه بهتر شما از مهمان ها کمک کنه.


روش درست کردن شیرینی ماکارون 

شیرینی ماکارون از جمله زیباترین شیرینی ها می باشد که متعلق به فرانسوی ها می باشد و یکی از نکات مثبت این شیرینی می توان به باز بودن دست انتخاب برای رنگ آن باشد ، بله شیرینی ماکارون را می توان در رنگ ها و اندازه های مختلف درست کنید.

ماکارون یک شیرینی فرانسوی است که در اصل با سفیده تخم مرغ و شکر درست می‌شود. از دیگر مواد لازم برای این شیرینی پودر شکر یا پودر قند، پودر بادام یا پودر بادام زمینی و رنگ خوراکی می‌باشد. معمولاً وسط این شیرینی با شکلات سفید، خامه یا مربا پر می‌شود. با وجود اینکه این شیرینی فرانسوی است نام آن به صورت تاریخی از لغت ماکارونی در ایتالیایی آمده‌است. این شیرینی به مشخصات کف و بالای صاف و درخشان پایه‌های ژولیده و ملایم و مرطوب مشهور است و به راحتی در دهان آب می‌شود.ماکارون در طعم‌های بسیار متفاوتی یافت می‌شود اگر چه به صورت سنتی طعم تمشک کوهی و شکلاتی داشته‌است اما اکنون در طعم‌های گل‌های مختلف، قهوه و کاپوچنو و توت فرنگی و غیره موجوداست.

مواد لازم برای تهیه شیرینی ماکارون

  • بادام بدون پوست پودر شده 120 گرم
  • سفیده تخم مرغ 2 عدد حدود 60 گرم
  • وانیل درسته 1 عدد یا وانیل پودری مقداری
  • پودر قند 150 گرم
  • نمک کمی 

مواد لازم با انتخاب شما :

  • پودر کاکائو 2 قاشق غذاخوری
  • رنگ زرد 10 قطره
  • پسته پودر شده 2 قاشق غذا خوری
  • وانیل درسته 1 عدد یا وانیل پودری مقداری
  • رنگ سبز 10 قطره
  • پودر نارگیل 2 قاشق غذا خوری
  • رنگ قرمز 10 قطره 

طرز تهیه ماکارون

 بادام را آسیاب کنید و از الک رد کنید تا کاملا حالت پودر باشد. بعد سفیده تخم مرغ را به همراه کمی نمک با هم زن برقی خوب هم بزنید و بعد  پودرقند را کم کم به آن اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا کاملا پف کند و سبک شود.سپس پودر بادام را به سفیده اضافه کنید و با چنگال در حد مخلوط شدن  هم بزنید تا پف سفیده نخوابد.برای رنگ های مختلف باید از رنگ های خوراکی مجاز استفاده کنید مثلا برای رنگ قهوه ای باید پودر کاکائو الک شده را روی سفیده بریزید و با مفتول یا چنگال هم بزنید.تا رنگ ماکارون ها شکلاتی شود.

برای رنگی کردن ماکارون ها باید مایه آماده شده را به چند قسمت تقسیم کنید و با رنگ های مختلف مخلوط کنید .

کف دو عدد سینی را با کاغذ پوستس بپوشانید و مایه  ماکارون را داخل قیف با ماسوره گرد بریزید و یا سر قیف یا همان ماسوره را به اندازه 8 میلی متر ببرید و با فاصله خمیر ها را به اندازه یک سکه 500 تومانی روی کاغذ بریزید طوری که قطر هر ماکارون بعد از پخت دو و نیم سانتی متر بشود.و به همین ترتیب تمام دو  سینی را پر کنید. بهتر است وقتی تمام  سینی پر شد  دو طرف سینی را بگیرید و چند بار سینی را آرام به زمین بکوبید تا خمیر در سینی پخش شود و در واقعه شره کند.

 سینی های پر شده را در فر 149 درجه سانتی گراد و یا 300 درجه فارنهایت  به مدت 10 الی 15 دقیقه قرار دهید تا ماکارون ها پف کنند و بپزند. بعد از اینکه از فر خارج کردید اجازه دهید تا کاملا سرد شوند.

 مواد میانی شیرینی ماکارون

  •  کره بدون نمک   4  ق غ
  •  پنیر خامه ای   1/2 پیمانه
  • آب نبات نعناع     1/4 پیمانه

کره را در دمای محیط قرار دهید تا نرم شود سپس با هم زن دستی آن را هم بزنید تا نرم نر م شود بعد پنیر را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا باهم مخلوط شوند. آب نبات ها را بکوبید تا کاملا پودر شوند وتکه ای درشت از آن نماند. بعد پودر آب نبات  را به کره و پنیر مخلوط شده اضافه کنید و کاملا در هم مخلوط کنید  . مواد آماده شده را داخل قیف بریزید و سر قیف را سوراخ کوچکی ایجاد کنید . ماکارون ها را برگردانید و از مواد به مقدار مناسب روی قسمت صاف و درونی ماکارون ها بریزید و ماکارون دومی را رویش قرار دهید.

 و تا موقعی که بخواهید سرو کنید در یخچال و یا جای خنک نگهدارید. البته ماکارون ها را نمی توان بیشتر از 2 روز نگهداری کرد .ولی میتوان در یک ظرف در بسته و در لابه لای کاغذ پوستی در فریزربه مدت 1 تا 2 هفته نگهداری کنید.

 


طرز تهیه سوهان عسلی

معروف ترین سوهان ایران متعلق به قمی ها می باشد که به صورت گسترده در این شهر تهیه می شود و این نوع شیرینی فوق العاده لذیذ می باشد که به صورت خانگی نیز می توان آن را تهیه نمود.

 

مواد لازم تهیه سوهان عسلی:

عسل سفت:سه قاشق سوپخوری پر( 150 گرم)

خلال بادام :نصف پیمانه (150 گرم)سوهان عسلی

شکر :یک پیمانه سرخالی (150 گرم)

زعفران سائیده :یک قاشق چایخوری

روغن آبکرده :4 قاشق سوپخوری(100 گرم)

 

طرز تهیه سوهان عسلی :

ابتدا خلال بادام را بشویید و بعد در صافی بریزید تا آب آن کشیده شود.

 در ظرفی عسل ، روغن و شکر را با هم مخلوط کنید و بر روی حرارت بالا  قرار دهید تا یکنواخت شوند.

در حین تفت چند باری مواد را هم بزنید تا شکر آب و طلایی شود. بعد بادام را اضافه کنید و همچنان روی حرارت قرار دهید  تا بادام ها هم طلایی شوند. 

زعفران را هم در کمی آب جوش حل کنید و به بقیه مواد اضافه کنید.  مواد را خیلی هم نزنید چون ممکن است روغن آن جدا شود.

 برای اینکه متوجه بشیم سوهان آماده شده یا نه ، کمی از مایه را گوشه سینی بریزید . اگر سریع بسته شد یعنی سوهان عسلی شما آمادست.

در این مرحله ، حرارت را کم کنید در حدی که سوهان عسلی فقط گرم بماند.

بعد با یک قاشق کوچک از مایه برداشته و با فاصله روی سینی چرب شده بریزید و بالافاصله دو سه عدد خلال پسته روی سوهان ها قرار دهید .

بعد از سرد شدن با کارد سوهانها را از سینی جدا کنید و در ظرف در داری نگه دارید.

تاریخچه سوهان


تاریخچه دقیق اولین سوهان به دوره قاجار در شهر قم نسبت داده می‌شود؛ حلوایی که در سال‌های 1289 تا 1290 هجری خورشیدی هنگامی که قرار بود صحن عقیق بارگاه حضرت معصومه در شهر مقدس قم افتتاح گردد.

بزرگان قم اقدام به برگزاری مراسم باشکوهی جهت افتتاح به عمل آوردند و قرار بود ناصرالدین شاه خود برای افتتاح حاضر شود ولی بر اساس مقتضیات زمان به خصوص مسائل امنیتی آن زمان، ناصر الدین شاه جانشینی (رئیس ایل قاجار) را به جای خود جهت مراسم افتتاح به قم فرستاد.باب

در هنگام برپایی مراسم با توجه به آداب و رسوم آن دوره هر یک از بزرگان شهر جهت احترام هدایایی را به نماینده شاه ازقبیل صنایع دستی و … پیشکش کردند و در این بین یکی از بزرگان بنام ملاابراهیم شماعی جهت پیشکش حلوایی که به آن شکر افزوده شده بود به رئیس ایل قاجار که نماینده شاه هم بود تقدیم کرد که ایشان پس از صرف ناهار این شیرینی را میل نمود که با ذائقه‌اش خوش آمد و با توجه به گفته‌ها ایشان عنوان کردند که این شیرینی همانند سوهانی که آهن را می‌برد، غذای مرا برید و هضم کرد. وی درخواست نمود که از این شیرینی مطبوع برای شاه با خود خواهم برد. به این ترتیب از آن زمان نام سوهان بر روی این حلوا گذاشته شد و پس از آن تولید و مصرف سوهان شروع شد؛ که در ابتدا مخصوص بزرگان و اشراف بود. ترکیبات حلوای سوهان در ابتدا شامل: آرد، شکر، روغن، پسته، زعفران، هل و گلاب بوده که به صورت حلوای نرمی طبخ می‌شده‌است، ولی کم‌کم با افزودن ترکیبات دیگری همچون زرده تخم مرغ و نیز جایگزینی آرد جوانه گندم به جای آرد گندم خاصیت سفتی و شکنندگی به این شیرینی افزوده شد که بر میزان ماندگاری محصول نیز افزود.


مواد لازم برای شیرینی نخودچی

روغن جامد

125 گرم

آرد نخودچی

250 گرم

پودر قند

125 گرم

پودر هل نرم

1 قاشق غذاخوری

خلال پسته

به میزان لازم برای تزیین

 

طرز تهیه :

ابتدا روغن جامد، پودر قند و پودر هل را با هم مخلوط کنید و با همزن بزنید تا خمیر صاف، نرم و یکدستی درست شود.

آرد نخودچی را کم کم به مواد اضافه کنید و خمیر را ورز دهید تا به هم بچسبد.

سپس اجازه دهید خمیر24 ساعت داخل فضای آشپزخانه بماند. در این مرحله می توانید به دو روش عمل کنید: یا خمیر را داخل کیسه فریزر بگذارید و زمان دهید یا اینکه شیرینی را به شکل دلخواه فرم دهید و قالب بزنید، روی سینی فر بچینید و بعد از 24 ساعت سینی را داخل فر بگذارید.

برای درست کردن شیرینی می توانید خمیر را به قطر یک سانت روی سطح صافی پهن کنید و به صورت سنتی قالب بزنید یا اینکه به اندازه یک فندق از خمیر بردارید، داخل دست گرد کنید و روی آن را با نوک چاقو شکل دهید. همچنین می توانید با ماسوره شیرینی روی خمیرها را مانند گُل شکل دهید.

شیرینی های آماده را با فاصله روی سینی فری که کف آن کاغذ روغنی انداخته اید، بچینید و روی هر کدام یک خلال پسته بگذارید.

سپس سینی شیرینی را 20 دقیقه در طبقه وسط با حرارت 150 درجه سانتیگراد فر بگذارید تا شیرینی ها بپزند.

برای اینکه آرد نخودچی بهتری داشته باشید می توانید خودتان از نخودچی گل (خام) آرد نخودچی تهیه کنید. نخودچی را آسیاب کرده و الک کنید. بدین ترتیب آرد نخودچی خالص دارید و در نتیجه شیرینی شما طعم بهتری خواهد داشت.

 


 

طرز تهیه شیرینی دانمارکی:

مواد تشکیل دهنده:

شیر گرم 2/3 لیوان. روغن 1/3 لیوان. آرد 3 و نیم لیوان. شکر 4 قاشق غذاخوری. تخم مرغ 2 عدد

کره 200 گرم. پودر خمیر مایه 2 قاشق چایخوری. نمک 1 قاشق چایخوری. اسانس وانیل مقداری

کرم شیرینی برای داخل شیرینی. زرده تخم مرغ برای رومال شیرینی. شکر و آب برای شیره شیرینی

طرز تهیه:

ابتدا شیر گرم شده را به همراه خمیر مایه و یک قاشق غذاخوری شکر و کمی آرد را باهم مخلوط کنید. اجازه دهید مخلوط فوق 10 دقیقه استراحت و پف کند. پس از این زمان تخم مرغ‌ها را به آن اضافه کنید و سپس بقیه آرد را به این مخلوط بیفزایید. در آخرین مرحله روغن را به خمیر اضافه کنید و اجازه دهید خمیر در ظرفی به مدت یک ساعت استراحت کند تا حجم آن به دو برابر افزایش یابد.

در مرحله نهایی چند بار خمیر را با وردنه پهن کنید و فرم مورد نظر را به آن بدهید. می‌توانید از انواع کرم مخصوص دانمارکی به عنوان مغز شیرینی استفاده کنید. خمیر فوق ر ابه اندازه‌های مورد نظر شکل دهید و به مدت 15 تا 20 دقیقه در دمای 180 درجه سانتیگراد قرار دهید.

 


 

مواد لازم برای تهیه شیرینی نارگیلی

شکر 250 گرم

پودر نارگیل پرچرب و تازه (از پودر نارگیل خشک یا کهنه استفاده نکنین) 125گرم

روغن مایع 75 گرم

سفیده تخم مرغ 3 عدد بزرگ معادل 125گرم ( من وزن کردم که میزان سفیده را دقیق برداشته باشم)

وانیل 1/8 قاشق چایخوری

آبلیمو 1/2 قاشق چایخوری

 

طرز تهیه شیرینی نارگیلی بازاری

تهیه خمیر 

ابتدا شکر، پودر نارگیل و 2 عدد از سفیده ها و 2/3 از روغن مایع و وانیل را در ظرفی خوب با هم مخلوط کنید.

سپس مخلوط را یا دو بار از چرخ گوشت رد کنید و یا مثل من داخل یک دو سه یا غذا ساز ریخته و خوب له کنید.

در حدی که مخلوط کاملا نرم و لطیف و له شود کافیست. بیش از اندازه هم نزنید که مایه به روغن افتد.

یا می توان پودر نارگیل را قبل از مخلوط کردن با بقیه مواد، خوب آسیاب کرد تا کاملا له شود. در این صورت احتیاجی به چرخ گوشت نیست.

سپس مواد شیرینی نارگیلی را داخل ظرف نچسبی بریزید. یک ظرف کوچکتر از ظرف مواد برداشته، داخل آن تا نیمه آب کنید و بر روی حرارت بگذارید تا به جوش آید.

ظرف حاوی مواد را بر روی آن قرار دهید_روش بن ماری کردن_ مدام هم بزنید تا مواد گرم شود. همین که انگشت زدین و دیدین که مواد کمی گرمه از روی بخار آب بردارین.

آبلیمو و بقیه روغن مایع و سفیده رابه آن اضافه کنید و خیلی سریع خوب هم بزنید تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند.

دوباره روی بخار آب قرار دهید و مرحله داغ زدن راشروع کنید. داغ زدن یعنی اینکه وقتی مواد را روی بخار آب با حرارت ملایم گذاشتین باید مدام مواد را هم بزنین تا مواد به مرحله داغ شدن برسد.

یعنی اینکه از مواد بخار بلند میشه ولی به هیچ عنوان مواد نبایدقل بزند و زمانی که انگشت داخل مواد می زنید، انگشت احساس داغی زیادی می کند.

وقتی انگشت زدین و دیدین انگشتتون احساس داغی زیادی داشت مواد را از روی حرارت بردارین. من زمان گرفتم تقریبا پنج دقیقه شد فقط یادتون نره که مرتب باید هم بزنین.

پس از این زمان مواد شیرینی نارگیلی را در محیط آشپزخانه قرار دهید تا کاملا سرد شوند. چند ساعتی طول می کشد ولی برای سرد شدن به هیچ عنوان داخل یخچال نگذارین.

پخت شیرینی نارگیلی 

سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید و کمی روی کاغذ را نیز چرب کنید.مواد را پس از سرد شدن کامل، درون قیف با ماسوره ساده ریخته و یا به کمک دست و بافاصله داخل سینی می زنیم.من با دست راحت تر بودم.  کمی با روغن دستم راچرب کردم و از مواد گلوله های کوچکی برداشتم وکاملا پهن کردم و داخل سینی چیدم.غلظت مواد در این دستور و پس از سرد شدن کامل، برای من به شکل یک خمیرنرم و لطیف و چسبنده بود. به طوری که وقتی می خواستم با دست از خمیر بردارم بدستم می چسبید.ولی با کمی چرب کردن دست با روغن مایع در دست گرد میشد.
منبع: دستپخت ویژه بانوان ایرانی